Сторінки

Українська література

12.05.20-22.05.20

ЗАВДАННЯ
ДАТА
Контрольна робота № 5 (твір). Рідна Україна. Світ природи (твори
 М. Рильського, Гр. Тютюнника, М. Вінграновського).
14.05.2020
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі (надати фото сторінок зошита з виправленими помилками, вказаними вчителем при перевірці контрольної роботи).
Література рідного краю № 3. Ознайомитися з короткою біографією
Г. Світличної та опрацювати її твір «Доки живі ще матері» (див. додаток). Описати настрій, викликаний даною поезією та головну ідею твору, назвати кілька художніх засобів (епітети, метафори, порівняння, риторичні оклики тощо).
15.05.2020
Література рідного краю № 4. Вірш Г. Світличної «Лесі Українці» вивчити напам’ять і надіслати відео, на якому дитина розкає вірш із заплющеними очима.
21.05.2020
ПЧ № 4. Бесіда про самостійно прочитані твори (написати, які твори було прочитано, що найбільше сподобалось). Рекомендація літератури для додаткового читання в 6 класі.
22.05.2020

ДОДАТОК  (українська література 5 клас)

Кожна епоха уславлена іменами видатних жінок, серед них: княжна Ольга, Євпраксія, Роксолана, Маруся Чурай, Леся Українка, Ліна Костенко. Поруч з цими іменами має право стояти і ім’я Ганни Світличної.
“Ганна Світлична, без перебільшення, - явище. якого не знала жодна література світу. Своїм існуванням  вона немовби демонструвала тезу про первинність духу і вторинність матері. Інвалід з дитинства, квола тілом, ця жінка була велетнем духу”, - пише голова Дніпропетровської письменницької організації Віктор Савченко.
Ганна Павлівна Світлична народилася 20 квітня 1939 року в м. Павлоград на Дніпропетровщині в сім’ї службовця.
З семи років прикута до ліжка тяжкою недугою, освіту здобувала самотужки. Рано почала писати, поезія була єдиною її розрадою. У 1961 вийшла перша ії книжка поезій «Стежки неходжені весняні», численні рецензії і відгуки засвідчили: з'явився поет. Наступного року Ганну Світличну прийнято до Спілки письменників України.
Книжки виходили одна за одною: «Золоте перевесло» (1963), «Сонячні причали» (1966), «Дозрівання» (1969), «Кольори» (1970), «Доброго ранку» (1972) — для дітей, «Літозбір» (1973) — вибране, «Кордони серця» (1974), «Сьогодні і завтра» (1978), «Зором серця» (1980), «Свято калини» (1988) – вибране. За книгу «Літозбір» (1973) вона була ушанована республіканською літературною премією імені Миколи Островського. Цю збірку пізніше перевидали в російському перекладі.
16 книжок віршів, численні публікації у збірниках, журналах «Вітчизна», «Дніпро», «Прапор», республіканських і місцевих газетах — ось творча спадщина поетеси.
Її біографія – в її віршах. У них перелились думки, почуття, переживання, в них втілилась душа слабкої фізично, але сильної духом жінки.
Ганна Світлична померла вранці 11 листопада 1995 року на 56-му році життя. У Павлограді в будинку, де жила Ганна Світлична, відкрито музей.


Доки живі ще ваші матері,
Хай всі дороги вас до них приводять,
Хай туга, туга о нічній порі
На вас, як вал дев’ятий, враз накотить.
І за хльосне. І до білетних кас
Жбурне крізь юрби та крізь велелюдні.
В цю мить – ніщо хай не зупинить вас,
Хай поїзди вам будуть всі попутніми.
Облишимо все! В цю мить нехай, крім них,
Все-все на світі несуттєвим стане:
Іржа боргів, щем нервів крем’яних,
Дрібні гризот, честолюбні плани.
Я повторю вам істини старі –
Їх пізнаєм, як пізній смак ранету:
Все проминуще. Тільки матері,
Лише вони нам – понад всі суєти.
 При сяєві святої сивини –
То з їхніх рук всі рушники і квіти, -
Доки живі, доки живі вони,
О, до тих пір усі ми трішки діти!
Доки живі... Допоки на поріг
Ще не ступили сурми ті трагічні.
Бо вічне все, .лиш наші матері –
У нас не вічні.
Не гаймо часу !. Їдьмо,
В мить яку б
Нас тут не поглинула нестяма,
Дихання ніжно-ніжно коло губ
Голублячи іще не чутне “мамо !”.
Ген вже видніє й ружа у дворі,
І сяють вікна так безсонно в очі.
На світло їх крізь хуги і крізь ночі
Йдемо. Як у високий блиск зорі.
.. Доки живі ще наші матері.

ЛЕСІ УКРАЇНЦІ

Боюсь торкнутись імені твойого,
Але зоря, ота, що у вікні,
Твоя зоря, задумлива і строга,
Зорить подовгу уночі й мені.

Молюсь на неї , сподіваюсь їй,
Її тремтіння ніжно зберігаю.
Сім струн твоїх у тиші золотій,
Сім вічних струн в душі моїй співає.

І вже не знаю, на якій із хвиль
Моя ріка в твою впадає круто.
До слова – слово. Як до болю біль,
До думи – дума, як до рути рута.

І вже не знаю, у чиїм житті,
З ким це було, з тобою чи зі мною?
На барикади мужності круті
Встає дзвінка поезія до бою.

А слово і тремтить, і поспіша,
І чути наче дзвонів десь бриніння.
Й сміється мавка – зболена душа,
А у вікні зоря, оця, що й нині

І небо многомудре та хмільне,
Оце, що й Рині, вечорове небо.
І хай мене хтось тяжко дорікне
Нескромною причетністю до тебе.

Нехай! Та я, мов хвиля до ріки,
Мов зерня спрагле до свойого поля,
Таки причетна міцно й навпаки
До віри, до надій твоїх і болю.

Причетна від найпершого “люблю”.
Причетна до останнього “кохаю”.
Мою причетність, як судьбу мою,
Твоя зоря ген-ген благословляє.

Благославля, ще й сіє на уста,
На серце сіє ломикаменю сім’я,
А сім’я те, як сонце, пророста
І зацвіта твоїм правдивим ім’ям.

Українська література на літо 6 клас
1.                 Микола Вороний. «Євшан-зілля»
2.                 Володимир Винниченко. «Федько-халамидник»
3.                 Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки»
4.                 Емма Андієвська. «Казка про яян», «Говорюща риба»
5.                 Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки»
6.                 Ярослав Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»
7.                 Леся Воронина. «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»
8.                 Спиридон Черкасенко «Маленький горбань» (скорочено)
9.                 Олександр Довженко «Зачарована Десна» (скорочено)
10.             Євген Гуцало «Олень Август» (скорочено)
11.             Віктор Близень «Звук павутинки» (скорочено)
12.             Степан Васиьченко «Басурмен».



27.04.20-10.05.20
ЗАВДАННЯ
ДАТА
Микола Вінграновський «Сіроманець». Захоплива і драматична історія про хлопчика і вовка як приклад гармонії людини та природи.
ПИСЬМОВО: написати короткий переказ твору (власний), намалювати ілюстрацію.
30.04.2020
Микола Вінграновський «Сіроманець». Дати письмові відповіді на питання ст. підручника 248-249.
07.05.2020
Написати міні-твір про риси характеру Сашка, його зовнішність та ваше ставлення до нього.
08.05.2020

13.03.20-24.04.20
Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати…». Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка – художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. Читати ст. 195-202. Вивчити напам’ять вказані два вірша.
ТЛ: персоніфікація, ліричний твір.
13. 03.
Павло Тичина. Коротка біографічна довідка. «Не бував ти у наших краях!». Майстерне відтворення краси природи. Мелодійність віршів П. Тичини. Читати ст. 203-211. Вивчити напам’ять вказаний вірш.
ТЛ: ліричний герой.
19. 03.
Павло Тичина. «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…». Мелодійність віршів П. Тичини.
20.03.
Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. «Лось». Вічне протистояння добра і зла – наскрізна тема світового мистецтва.
02. 04.
Євген Гуцало. «Лось». Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань.
ТЛ: оповідання.
03.04.




Пояснювальна записка з курсу «Українська література» для здобувачів освіти 5 класу.
Здобувачі освіти 5 класу мають опрацювати (з допомогою батьків, за необхідності) твори Т. Шевченка, П. Тичини та Є. Гуцала.
З них вивчити напам’ять «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати…», «Не бував ти у наших краях!». До твору              Є. Гуцала «Лось» скласти план і за ним переказ.
Законспектувати в зошити теоретичний матеріал: персоніфікація, ліричний твір, ліричний герой, оповідання. А також коротко біографії письменників.
На кожен «урок» витрачати не менше 45 хвилин.



ЗАВДАННЯ
ДАТА
Контрольна робота № 4 (тестові завдання). Рідна Україна. Світ природи (твори Т. Шевченка, П. Тичини, Є. Гуцала). Контрольна робота буде розміщена нижче. (Додаток 1)
09.04
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі. Максим Рильський. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»), «Осінь-маляр із палітрою пишною…». Вивчити 1 вірш напам’ять. Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови. Виконати завдання. (Додаток 2)
10.04.
Максим Рильський. «Осінь-маляр із палітрою пишною…». Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям. Виконати завдання. (Додаток 2).
16.04.
Григір Тютюнник. Коротко про письменника. «Дивак». Зміст твору. Ідея неповторності та багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів – природи і людини, зображених в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи. Виконати завдання. (Додаток 2).
17.04.
Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості. Виконати завдання. (Додаток 2).
23.04.
РМ № 4. Усний твір-характеристика літературного героя на основі складеного плану. ЧИТАТИ ст. 223-235.  Див. Додаток 2.
24.04.

ДОДАТОК 1
НА 09.04.2020
Тестова контрольна з української літератури
5 клас
І варіант
1. В якому році народився Т. Г. Шевченко?
А) 1813;
Б) 1814;
В) 1815.
2. Який письменник написав про Кобзаря твір «У бур’янах»?
А) Степан Васильченко;
Б) Григір Тютюнник;
В) Зірка Мензатюк.
3. За жанром твір «У бур’янах» є:
А) казкою;
Б) літописом;
В) оповіданням.
4. Про кого цитата: «Прокинулася вона серед ночі на полу й побачила в хаті таємничу картину»?
А) Про бабусю;
Б) про Катерину;
В) немає правильної відповіді.
5. У ліричних творах є лише переживання, емоції, але немає:
А) теми;
Б) рими;
В) сюжету.
6. Ліричний герой – це:
А) образ оповідача, який у ліричному творі висловлює свої душевні переживання;
Б) образ автора, який у ліричному творі висловлює свої душевні переживання;
В) читач, який ототожнює себе з героєм твору.
7. Ким у юному віці твердо вирішив стати Євген Гуцало?
А) актором;
Б) режисером;
В) журналістом.
8. З яких слів починається твір «Лось»?
А) Звук летів знизу, від річки.
Б) Лось звівся, тепер його постать чітко вимальовувалася в досвітніх сутінках.
В) Він прокинувся й нащулив вуха: у вогкому струмені вітру долинав сухий, різкуватий звук.
9. Установіть відповідність
Троп
Приклад
1 епітет
2 порівняння
3 персоніфікація
4 метафора
А Там степи, там могили, як гори.
Б Хмарки біжать – милуюся.
В Співаючи-кохаючи під тихий шепіт трав голублячий.
Г Тебе ж завжди я бачу в сльозах… .
Д Блакить мою душу обвіяла… .


Тестова контрольна з української літератури
5 клас
ІІ варіант
1. Вказати роки життя Є. Гуцала.
А) 1937-1995;
Б) 1927 – 1994;
В) 1937 – 1996.
2. Що зразу подумав менший брат, коли побачив Лося у воді?
А) Що то велике дерево впало у воду;
Б) що то собака плаває;
В) незвичайна істота купається.
3. Оповідання – це:
А) розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя й діяльність якоїсь особи;
Б) розповідь, що передає уявлення наших предків про створення світу, про богів і демонів.
В) невеликий прозовий твір про якусь подію з життя одного чи кількох героїв протягом короткого проміжку часу.
4. Кому довелося доглядати малого Тараса Шевченка найбільше?
А) Сестрі Катерині;
Б) батькові;
В) бабусі.
5. Кому належать слова (з твору «У бур’янах»): «- Кат би тебе по постукав»?
А) бабі;
Б) батькові;
В) матері.
6. Постійний епітет вжито у словосполученні:
А) світла душа;
Б) золоті руки;
В) пишний сад.
7. У реченні «На тому боці, ген під обрієм, примостилося село» використано:
А) метафору;
Б) порівняння;
В) гіперболу.
8. З якого твору рядки: «Милуюся-дивуюся, / Чого душі моїй так весело»?
А) «Не бував ти у наших краях»;
Б) «Гаї шумлять»;
В) «Блакить мою душу обвіяла…».
9. Установіть відповідність
Троп
Визначення
1 порівняння
2 персоніфікація
3 гіпербола
4 антитеза
А перенесення ознак людини на неживий предмет чи явище, олюднення
Б велике перебільшення рис людини, предмета чи явища з метою надання зображуваному виняткової виразності
В уживання двох слів із протилежним значенням для підсилення емоційності
Г зіставлення одного предмета чи явища з іншим, чимось подібним до нього



ДОДАТОК 2
НА 10.04.2020
1. Зробити тезовий (тільки основне) конспект ст. 212 підручника.
2. На ст. 213 підручника опрацювати поезії «Дощ» («Благодатний, довгожданий»), «Осінь-маляр із палітрою пишною…». Вивчити напам’ять один на вибір вірш.
Проаналізувати кожен вірш за такими пунктами:
1. Назва твору і його автор.
2. Що змальовано в поезії, тобто про що йдеться?
3. Ким є ліричний герой? Яким ви його уявляєте?
4. Які почуття ліричного героя змалював автор?
5. Які почуття викликала у вас поезія?
6. Які художні засоби в ліриці наявні (епітети, порівняння, гіпербола, персоніфікація, повтори, риторичні оклики чи звертання тощо)?
3. Поміркуйте, у якому значенні М. Рильський використав слово «маляр» у своїй поезії?
4. Які ознаки має ліричний твір? Доведіть, що твір «Дощ» - ліричний.
5. Чому дощ важливий у природі? Якими словами автор виражає своє захоплення цим явищем у вірші? Які з цих слів епітети?
6. Назвіть дієслова, що є персоніфікаціями, у вірші «Осінь-маляр із палітрою пишною…».
7. З чого можна зробити висновок, що М. Рильський у своїх віршах захоплюється природою, її красою?
НА 16.04.2020
1. Яким чином в поезії «Осінь-маляр із палітрою пишною…» розкрито суть єдності людини і природи, зв'язок між станом душі та довкіллям?
2. Як ви розумієте слова «Грає цілунками з ним переливними»?
3. Яких кольорів не вистачає в ілюстрації до вірша «Осінь-маляр із палітрою пишною…»?
4. Напишіть (ОБОВ’ЯЗКОВО) невеликий твір-роздум на тему «Чому природу треба берегти?»
НА 17.04.2020
1. Зробити тезовий (тільки основне) конспект ст. 215 підручника.
2. Опрацювати текст на ст. 215-221.
3. Визначити тему твору.
НА 23.04.2020
1. Яким ви уявили собі Олеся?
2. Чи є поведінка хлопчика гідною і чи виступає вона як позиція сильної особистості? Чому? Доведіть свою думку.
3. Доведіть, що твір Г. Тютюнника «Дивак» є оповіданням.
4. Що вказує на любов Олеся до природи, коли описується його дорога до школи? Про кого найбільше він дбав повертаючись додому з дідом Прокопом? Про яку людські рису свідчить така поведінка хлопчика?
5. Знайдіть описи природи в оповіданні «Дивак» і виразно прочитайте їх. Які тропи тут є?
НА 24.04.2020
 РМ № 4. Усний твір-характеристика літературного героя на основі складеного плану.
План характеристики героя твору «Дивак»


1. В якій родині живе Олесь?
2. Скільки йому років?
3. Який він на вигляд?
4. Внутрішній світ героя (почуття, переживання, емоції, думки, уява).
5. Назвіть його вчинки та дії.
6. Опишіть його ставлення до оточуючого світу, рідних, друзів, однокласників, тварин тощо.
7. Як до Олеся ставиться сам автор?

8. Як його характеризують інші? Чи справедливо хлопця називають диваком?